Ansökning om ledighet till arbetsgivare i god tid

Hej! Jag har planer på att studera, jag sökte i mitten av maj månad. Berättade idag för min arbetsgivare att jag sökt skola. Han svara att jag då måste säga upp mig. Jag ringer facket där jag pratar med två stycken om detta. Den ena säger att nej så får man ej lov att göra, den andra säger att jo så får han göra om du inte meddelat 6 månader innan studiestart. Jag är sjukskriven just nu och har varit det ett tag, därför har jag sökt skola för att kunna göra något annat efteråt. Så min fråga är helt enkelt vad är det som gäller? Jag tycker det är konstigt att jag måste säga upp mig för att jag inte meddelat 6 månader tidigare vilket var ganska omöjligt att göra i mitt fall.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning finns det ingen skyldighet för dig att anmäla till din arbetsgivare att du vill vara ledig för studier. Men din arbetsgivare kan skjuta upp ledigheten i max sex månader. Din arbetsgivare måste dock enligt 4 § meddela dig detta direkt och ange skälen för detta. Blir du därmed antagen till en kurs som startar under höstterminen, har din arbetsgivare rätt att skjuta på ledigheten till vårterminen.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare