Ansökan om skiftesman vid oenighet kring arvskifte

Hej!

Vi är tre syskon som hamnar i bråk om arvskiftet efter vår far. Vi har en bil som jag erbjudit mig att köpa, de vill ha 150000tusen men jag har värderat den på en bilfirma och den är värd 130000. Nu sa jag att jag köper den för 140000 för att slippa bråk och bli av med bilen i till arvskiftet. Nu vägrar de gå med på det och ge mig något svar. Min bror försöker också förhala arvskiftet. Jag har anlitat en jurist åt oss så det finns men hur går jag vidare nu? Det har gått ett och ett halvt år sen pappa dog. Jag vill verkligen avsluta det här. De vägrar prata med mig, skriker bara och får utbrott. / mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att arvingarna efter din far inte kan komma överens kring arvskiftet. För att lösa en sådan konflikt kan du, i egenskap av dödsbodelägare, vända dig till Tingsrätten med en begäran om att få en skiftesman utsedd. Dennes uppgift är att värdera och fördela arvet (23 kap 5 § ärvdabalken).

Skiftesmannens främsta uppgift är att försöka få delägarna till en frivillig överenskommelse men i en situation där det inte är möjligt verkställer skiftesmannen ett tvångsskifte. Skiftesmannen har alltså befogenhet att själv bestämma och fatta beslut i hur arvet ska fördelas. Är någon dödsbodelägare missnöjd med detta beslut kan det överklagas hos domstol.

En skiftesman har alltså bredare befogenhet än en "vanlig jurist" eftersom ett bindande beslut får fattas.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare