Ansökan om ensam vårdnad.

Hej det är så här att jag och våran sons pappa har gemensamvårdnad men han tar bara barnet när han känner för det, jag jobbar helg 1 dag imånaden och han kan lova att ta våran son då men 1 dag före kan han säga att han inte tänker ha honom. Blir svårt att hitta barnvakt på 1 dag. Han betalar heller inte underhåll utan glider lätt undan. Vem ska jag kontakta när det gäller ensamvårdnad?! Har varit i kontakt med familjerätten tidigare men dom har inte hjälpt mig alls. Barnets pappa blev kallad till möten men kom inte så familjerätten sa bara till mig att det är lika att lägga gav mig aldrig råd hur jag ska gå vidare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

När det gäller ansökan om ensam vårdnad så gör du det hos tingsrätten. Du behöver därmed formulera en ansökan om detta där du beskriver hur du vill att tingsrätten ska besluta och varför. Vill du ha hjälp med en sådan formulering kan du vända dig till en jurist som hjälper dig att göra detta. I samma ärende kan ni även besluta om umgänge om du önskar att det ska regleras på något särskilt vis. Det gäller att vara tydlig i rätten vad man vill men också visa samarbetsvillighet och öppna upp för alla de möjligheter som finns för att barnet ska ha en god och nära kontakt med den andre föräldern.

Vad gäller underhållsstöd så vänder du dig till försäkringskassan så räknar de ut hur stort stödet ska vara och ser till att det betalas ut till dig varje månad. Stödet ska alltid betalas ut i tid då det är ämnat för barnet.

Lycka till

Jennie NilssonRådgivare