Ansöka om skilsmässa i Sverige

Hej

1997 gifte jag mig med en brittisk man i Sverige medans vi båda bodde och arbetade i England. Jag är svensk medborgare och fortfarande gift med samma man och vi är bosatta i England sedan 2017. Vi har två barn som är äldre än 18 år. Jag vill ansöka om skilsmässa, ska jag göra det i England eller i Sverige? Efter/under skiljsmässan har jag för avsikt att flytta tillbaka till Sverige och bo med min mamma.

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om man kan eller ska ansöka om skilsmässa i Sverige när ena parten är medborgare i Sverige och andra parten i ett icke- EU land.

Om Ni ingick giftemål och har särskild koppling till Sverige kan ni alltid ansöka om skilsmässa här i Sverige. Har ni registrerat äktenskapet i England bör ni även kunna ansöka om äktenskapsskillnad där. I och med att jag inte är insatt i Englands lagar kan jag dessvärre inte svara mer än så.

Här finns mer information om att ansöka om skilsmässa i Sverige. Här finns särskild information om enskild ansökan om skilsmässa och här finns blankett för gemensam ansökan om skilsmässa i Sverige.

Vänligen,

Sophie Amalie BöjeRådgivare