Ansöka om ensam vårdnad

Hej vi har separerat och är väldigt infekterat. Vi har en gemensam dotter som jag vill ansöka om full vårdnad. Hon har vid ett tillfälle lämnat vår femårig dotter med sin 8 åriga son som ansvarig i mellan 2- 3 timmar för att träffa sin nya kille. Hon skrämde livet ur min 15 åriga son som var hemma och trodde att hon var ute och lekte. När han skulle gå ut och hämta in henne så fanns hon ingenstans hon hade åkt utan att meddela min son. Detta tycker jag inte är ok. Hon har vid flera tillfälle visat att hon inte bryr sig om vår dotter. Vad ska jag göra och vad har jag för rättigheter? Nås efter 16 vardagar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Barnets bästa är avgörande för alla beslut som berör barnets vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas avseende särskilt vid risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Detta framgår av 6 kap 2a§ Föräldrabalken (FB) https://lagen.nu/1949:381.

Utifrån din frågeställning antar jag att ni i nuläget har gemensam vårdnad över eran dotter. Enligt 6 kap 5§ FB kan rätten, efter ansökan av dig, besluta att vårdnaden ska vara gemensam eller ensam. Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet.

Utifrån din information i frågan går det inte att svara på hur dina möjligheter till ensam vårdnad ser ut. Vad som är barnets bästa avgörs i varje enskilt fall utifrån en granskning av förhållandena. Behöver du ytterligare hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjejuridik. Du kan boka direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Ellinor SvenssonRådgivare