FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/03/2018

Anses ärvda eller sparade pengar ingå i föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (förvärvsförmåga)?

Räknas ärvda eller sparade pengar i begreppet förvärvsförmåga när separade föräldrar med delad vådnad skall göra upp om gemensamma barnens (under 18 år) underhållsbidrag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med en förälders ekonomiska förmåga avses förälderns förvärvsförmåga (7 kap. 1 § föräldrabalk). Det vanligaste är att förälderns inkomst är ett mått på hans eller hennes förvärvsförmåga och att underhållsskyldigheten alltså bestäms med utgångspunkt i förälderns inkomst. Det finns emellertid inte något som hindrar, att en domstol tar i beaktande, att den underhållsskyldige har sparade eller ärvda pengar. Dessvärre kan jag inte ge ett mer ingående svar, utan det är istället fråga om en bedömning för varje enskilt fall som domstolen får företa.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare