FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2018

Anonymitet vid strafföreläggande

Hej, jag kommer troligen få strafföreläggande.

Jag undrar vad för information som står i strafföreläggandet. Ingår mitt person nummer, för-/efter-namn? Andra detaljer vad jag kommer att bli dömd för?

Jag hittar inga exempel på hur ett strafflreläggande kan se ut.

Jag undrar även om det går att göra strafföreläggandet anonymt? Så att det inte går att inte går att se att jag har blivit dömd. Polisen har ju redan informationen som kan tänkas behövas i framtiden, förstår inte syftet med att hänga ut mig mer än så, jag kommer ju ändå ställa upp på deras krav och på så vis är "kvitt" med samhället.

Kortsagt: jag vill inte kunna identifieras av strafflreläggandet/domen. Jag vill hålla denna händelsen privat. Är detta möjligt? Det gäller drograttfylla om det är relevant.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ett strafföreläggande ersätter en rättegång vid brott vars påföljd är begränsad till böter och villkorlig dom. Medan det förvisso alltså inte uppstår någon dom som blir offentlig, kommer du ändå att hamna i belastningsregistret där uppgifterna kommer att kvarstå i fem år, då de gallras ut (se lag om belastningsregister 3 § samt 17 §).

Personuppgifter ur belastningsregistret kan bland annat begäras ut av ett flertal myndigheter (se 6 §), av den som uppgifterna gäller (9 §) och även av en annan privatperson, om det behövs för att pröva en fråga om anställning i en verksamhet som gäller vård eller förebyggande av brott (10 §).

Sammanfattningsvis kan du alltså inte begära att vara anonym vad gäller dina uppgifter i belastningsregistret.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare