Anonyma anklagelser

Hej! Är anonyma anklagelser rättsliga? Kan arbetsgivare säga upp personal bara på grund av anonyma anklagelser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar om anonyma anklagelser kan vara användas som bevis och vidare om arbetsgivare kan säga upp en på grund av dessa eller liknanade anonyma anklagelser.

Kan anklagelser från anonyma användas som bevis?

I sverige råder principen "att den tilltalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats av åklagaren." Det innebär att om anonyma anklagelser kan vara rättsliga om de innehåller tillräckligt med bevis och material.

Uppsägning till följd av falska anklagelser

Även fast det inte framkommer i din fråga, så är det viktigt för dig som arbetstagare att veta vad som gäller om du blivit oskyldigt anklagad och det leder till uppsägning. Du som arbetstagare har ett arbetsrättsligt skydd mot att en arbetsgivare falskt anklagar dig för något som sedan blir grund för din uppsägning eller avskedande. När en arbetsgivare säger upp en anställd måste uppsägningen vara sakligt grundad. Skälet till uppsägning kan antingen vara arbetsbrist eller personliga skäl. Om du har blivit anklagad för att inte sköta ditt arbete korrekt, skulle det falla under uppsägning av personliga skäl. Uppsägning av personliga skäl innebär att arbetstagaren inte fullgjort de förpliktelser som står i anställningsavtalet och misskött sitt arbete eller på annat sätt uppträtt olämpligt inom ramen för sin anställning.

Om en arbetsgivare säger upp en arbetstagare på grund av personliga skäl med grund i falska anklagelser, kan arbetstagaren ogiltigförklara uppsägningen enligt 7 § lagen om anställningsskydd (LAS) eftersom uppsägningen då skett utan saklig grund. Det är din chef som bär bevisbördan för sina anklagelser. Om anklagelserna är falska kommer din chef inte kunna bevisa att du agerat felaktigt och därmed föreligger inte saklig grund. En uppsägning utan saklig grund kan ogiltigförklaras av Arbetsdomstolen. Om frågan skulle gå så långt, skulle även skadeståndsansvar kunna riktas mot arbetsgivaren.

Hoppas att de var svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare