Anmäla företag som begått bedrägeri

Hej Jag heter Karl, 16 år. Min pappa skrev på ett avtal med ett svenskt byggföretag för att bygga ett attefallshus och överförde pengar till företaget. Ett nyckelfärdigt hus skulle beställas från ett företag i Litauen. När pengarna skulle skickas till förtaget i Litauen försvann det svenska företaget med pengarna vi överfört till dem och de bröt all kontakt. Min pappa vet inte hur vi ska gå till väga. Vad ska vi göra nu? Hur kan vi anmäla företaget för att få pengarna tillbaka? Tack på förhand Karl

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att företaget i fråga har stulit din pappas pengar då de brutit all kontakt. För att besvara din fråga ska jag främst utgå från Brottsbalken (BrB).

Vilket brott har begåtts och vad kan göras?

Av den bakgrundsinformation du har angett tolkar jag det som att företaget som din pappa överförde pengar till har begått stöld, alternativt grov stöld beroende på hur mycket pengar som har överförts (BrB 8 kap §§ 1 & 4) eftersom de olovligen har tagit din pappas pengar med tillägnelseuppsåt. Dessutom verkar företaget även ha begått bedrägeri då de vilseledde din pappa att vidta en handling som innebar en vinning för dem men en skada för din pappa (BrB 9 kap § 1).

Därför råder er i första hand att polisanmäla detta så snart som möjligt. Men för att polisanmälan ska leda till en utredning och eventuellt åtal vore det fördelaktigt om ni kunde skaffa så mycket bevis som möjligt - inklusive skriftlig dokumentation på transaktionen, eventuellt avtal på huset som beställts samt annan skriftlig interaktion ni har haft med företaget. Dessutom är det viktigt att ni anger företagets organisationsnummer om de har ett sådant när ni polisanmäler dem av bevislättnadsskäl.

Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning:

Samer MajidRådgivare