Anmäla en våldtäkt som skedde för sex år sedan

Hej! Bör man anmäla en snart 6 år gammal våldtäkt som ens dåvarande partner begick? Våldtäkterna (4 st) skedde mellan 2009-2012. Finns inga bevis eller vittnen. Kan offret bli skyldig till förtal,falsk angivelse eller falsk tillvitelse Då det står ord mot ord?

Kan en anmälan göra mer skada än nytta?

Med vänliga hälsningar

Orolig vän

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden för brottet våldtäkt är tio år, (35:1, 6:1 Brottsbalk), så det går fortfarande att anmäla våldtäkterna. Det är inte förtal att göra en polisanmälan, även om brottet inte leder till en fällande dom. För att det ska kunna bli falsk angivelse eller falsk tillvitelse (15:6, 15:7 Brottsbalk) måste det finnas bevis för att du haft uppsåt till att få en oskyldig person fälld. Att det inte finns bevis som styrker våldtäkterna är inte ett bevis för att du skulle ha gjort en falsk anmälan. Huruvida en anmälan gör mer skada eller nytta i ditt fall kan jag tyvärr inte svara på, det handlar i slutändan om vad som känns rätt för dig.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare