Anmäla brott?

Jag har nyligen tagit mig ur ett förhållande med omfattande psykiskt våld och en del fysiskt. Min föredetta tvingade mig att ha sex med honom under hela vårt förhållande (4år). Om jag sa nej så blev han arg, hotade med att göra slut eller helt enkelt tvingade mig att fortsätta. Kan jag anmäla detta i efterhand? Finns det ens någon mening med att göra det? Jag har inga exakta datum, det hände ofta. Men jag har liksom inga bevis alls så det hade blivit ord mot ord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag vill först understryka vikten av att anmäla brott du känner att du har blivit utsatt för. Utifrån din beskrivning så förefaller det som att du har blivit utsatt för en rad våldtäkter och olika typer av misshandel.

Du bör absolut anmäla detta. Det är inte din uppgift att försöka bevisa eller på annat sätt styrka brotten, det är åklagarens uppgift. Min rekommendation är att du själv eller med stöd av en närstående tar kontakt med polis och uppger alla omständigheter.

Det finns idag ett stort mörkertal av våldtäkter och andra relationsrelaterade våldshandlingar som inte anmäls på grund av liknande anledningar du nämner. Man kan vara rädd för att inte bli trodd eller rädd för att man ska råka illa ut igen. Det är dock av yttersta vikt att detta kommer fram, både för ditt eget fortsatta liv och som en signal från samhället i stort att sådana våldshandlingar inte är ok.

Det är svårt att förutse utgången i ett sådant fall, men i den mån du har anmält har du gjort allt som står i din makt. Du ska som sagt inte behöva oroa dig för bevissvårigheter, men sådant som kan utgöra underlag är personer i din omgivning som vittnar om din situation, förhör med din f.d pojkvän och givetvis din egen berättelse. Även avvikande beteende från din sida, såsom vikande betyg i skolan, mindre kontakt med vänner eller dylikt kan läggas som grund. Åklagare och polis är duktiga yrkesmän och du har även möjlighet att få tillgång till ett målsägarbiträde (en advokat) som kan hjälpa dig.

Jag hoppas detta gav dig svar på dina funderingar och att du anmäler detta till polis.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare