Anklagad för ringa stöld men det blev bara fel med betalningen - vad kan straffet bli?

Hej, jag skriver för mina föräldrar som blev anklagad av brott och det var ringastöld i en butik mat. Mina har inte stulit nåt men de gjorde fel när de skulle betala på den automatiskt maskinen. Och nu har de fått ett brev kallelse till domstol. Mina föräldrar sa att de anklagade för att stulit mindre än 500 sek.

Så jag är väldigt rädd för de och vet inte om de kommer hamna i fängelse eller inte. Vad är straffet för de ? Åklagaren har dömt de till att de har många skäl för åtal mot den misstänkte.

Är det nåt vi kan göra är det du rekommendera oss att göra?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara frågan ska vi främst kika i brottsbalken (BR) och rättegångsbalken (RB).

Brott och påföljd

Om man olovligen tar någonting som tillhör någon annan med avsikt att tillägna sig det så gör man sig skyldig till stöld (8 kap 1 § BrB). Värdegränsen för ringa stöld (tidigare kallat snatteri) går vid 1 250 kr. Dina föräldrar har alltså troligtvis gjort sig skyldiga till ringa stöld om det är så att de har tagit någonting från en butik (8 kap 2 § BrB).

Det är dock viktigt att komma ihåg att dina föräldrar måste ha tagit varorna med avsikt (1 kap 2 § BrB). Utifrån din fråga verkar det som att dina föräldrar endast har gjort fel när de skulle betala på den automatiska maskinen. Dina föräldrar kanske helt enkelt trodde att de hade betalat, men så visade det sig att något blivit tokigt vid betalningen? Det finns därför ett utrymme att i ert försvar hävda att avsikt saknas och att handlandet därför inte är brottsligt. Ni bör alltså framhålla att det inte var med mening som de har tagit varorna utan att de hade avsikt att betala. De får förklara att det bara blev fel när de skulle betala på den automatiska maskinen och att de trodde att de hade betalat för varorna.

Beviskrav

Åklagaren måste bevisa att dina föräldrar har tagit varorna med avsikt och det ska vara ställt bortom allt rimligt tvivel att de har gjort sig skyldiga till brottet ringa stöld. Det är ett väldigt högt beviskrav. Det finns därmed en chans att detta beviskravet inte är uppfyllt om dina föräldrar lyckas bevisa att de inte har tagit sakerna med avsikt. Om deras förklaring bedöms som trovärdig och skapar rimliga tvivel så kommer inte beviskravet vara uppfyllt för att domstolen ska kunna döma dina föräldrar för brott.

Rätt till en offentlig försvarare

Den som är misstänkt för brott har i vissa fall rätt att få en offentlig försvarare. Eftersom ringa stöld inte är ett allvarligt brott så är tyvärr möjligheterna att få en offentlig försvarare i detta fallet mycket små (21 kap 3 a § RB).

Vad kan straffet bli?

Ringa stöld är inget allvarligt brott och straffskalan är böter eller fängelse i lägst 14 dagar och högst 6 månader (8 kap 2 § BrB). I svensk rätt finns en uppfattning om att fängelse generellt är en olämplig påföljd. Domstolen ska i sin bedömning av om fängelse är en lämplig påföljd ta hänsyn till omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Omständigheter som domstolen då beaktar är brottets bedömda straffvärde, den tilltalades eventuellt tidigare brottslighet och vilken typ av brott som den tilltalade står åtalad för (30 kap 4 § BrB). I de allra flesta fall är ringa stöld ett brott som lagförs som ett bötesbrott. Jag skulle säga att om dina föräldrar inte tidigare är dömda för brott så är det mest troligt att dina föräldrar endast riskerar att få böter och inte fängelse.

Avslutning

Jag tycker inte att ni ska vara allt för oroliga inför detta. Det är inte säkert att åklagaren kan bevisa att dina föräldrar faktiskt har tagit grejerna med avsikt. Se till att dina föräldrar förklarar att det blev fel med betalningen, att de trodde att de hade betalat och inte hade tänkt ta varorna utan att betala dem.

Skulle de trots allt bli dömda skulle jag gissa att de i så fall får betala böter och inte hamna i fängelse. Men det beror som sagt på om dina föräldrar har dömts för brott tidigare, och det vet jag inte.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare