Ångra påskrivet anställningsavtal

Hej! Kan jag ångra ett påskrivet anställningsavtal med en arbetsgivare innan det träder ikraft?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag antar att du menar att du tillträder anställningen visst datum. Ett avtal blir som huvudregel bindande "när man är överens". I detta fall blev avtalet bindande då det skrevs under, och tyvärr innebär det att du inte hur som helst kan ångra dig.  Vanliga uppsägningsregler gäller därför, och du kan därför vara tvungen att arbeta under uppsägningstiden om arbetsgivaren kräver det. I annat fall kan du bli skadeståndsskyldig.

Det bästa du kan göra är att höra av dig till arbetsgivaren och fråga om det går bra att du slutar genast. Eftersom du, om jag förstår dig rätt, inte har börjat arbeta än, är nog chansen ganska god att ni kan komma överens. Annars är det en bra idé att säga upp dig genast, så att du åtminstone kommer ur anställningen så snabbt som möjligt!

Lycka till!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare