Ångra köp av bostadsrätt

Jag har köpt en bostadsrätt, men ångrade efter en dag. Vad har jag för skyldighet till säljaren?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att det finns ett bindande överlåtelseavtal mellan dig och säljaren. Den lagstiftning som är tillämplig är köplagen (1990:931), eftersom bostadsrätter räknas som lös egendom. Lagen gäller under förutsättning att du ingick kontraktet med en annan privatperson.

Häva avtalet

Till att börja med är det bra att kontrollera om det finns möjlighet att häva avtalet enligt ert kontrakt. Köplagen är nämligen dispositiv och gäller endast om parterna inte kommit överens om annat. Om det inte finns några grunder för hävning enligt överlåtelseavtalet  gäller därför köplagens bestämmelser och allmänna principer för avtal.

Som utgångspunkt är avtal bindande. Det betyder att du inte kan häva avtalet om inte särskilda förutsättningar föreligger och säljaren begått ett väsentligt avtalsbrott. (25 § köplagen) Du kan även ha rätt att häva köpet om det föreligger fel i bostadsrätten. (39 § köplagen) Inga sådana omständigheter framkommer dock i din fråga.

Kontraktsbrott

Om du väljer att inte fullgöra avtalet riskerar du därför att begå kontraktsbrott. Ett kontraktsbrott innebär att du inte håller vad du lovat enligt avtalet och kan bli aktuellt om du exempelvis inte betalar i tid för bostaden. (51 § köplagen) Ett kontraktsbrott kan medföra att säljaren har rätt att häva köpet och du kan bli skadeståndsskyldig gentemot säljaren. Säljaren har då rätt att behålla handpenningen.

Sammanfattning

Min rekommendation är att börja med att kontrollera ditt överlåtelseavtal. Finns  det möjlighet häva köpet enligt avtalet gäller det i första hand. Du kan också försöka prata med säljaren för att komma fram till en lösning. Om ni inte kan komma överens och du väljer att dra dig ur köpet kan det medföra kontraktsbrott, vilket ger säljaren häva köpet och kräva ersättning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare