Ångra ansökan om äktenskapsskillnad

Hej, jag och min fru har skrivit under skilsmässopappren för ca 3 månader sen och skickat in de till tingsrätten . men nu ångrar jag det och vill försöka lappa ihop äktenskapet eftersom vi har barn ihop. Min fråga är det för sent nu , kommer skilsmässan gå igenom per automatik , kan jag ringa till rätten och fråga om de kan avvakta med att verkställa skilsmässan? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När tingsrätten dömt till äktenskapsskillnad och den domen vunnit laga kraft är äktenskapet upplöst enligt reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB) 5 kap. 6 §.

I ert fall har ni barn tillsammans, så jag antar att ni har betänketid enligt ÄktB 5 kap. 1 §. I sådana fall behöver ansökan om äktenskapsskillnad fullföljas efter betänketiden, någon av er behöver alltså efter betänketiden yrka på att dom ska meddelas. Om ingen av er gör det inom ett år fallet målet och vill ni fortfarande skiljas får ni ansöka om äktenskapsskillnad igen. Men det räcker att en av er efter betänketiden fortfarande vill skiljas och yrkar på att dom ska meddelas för att skilsmässan ska gå igenom.

Ett annat sätt att ångra sig är att återkalla yrkandet om äktenskapsskillnad.Enligt ÄktB 14  kap 11 § kan dock om ena maken vid en gemensam ansökan ångrar sig yrkandet ändå prövas om den andra maken fortfarande vill det.

Om parterna är överens om att försöka "lappa ihop äktenskapet" så kan man alltså återkalla yrkandet om äktenskapsskillnad eller efter betänketiden inte yrka på att dom ska meddelas. Men om ena parten fortfarande vill skiljas, så kan inte den andra parten ensam stoppa skilsmässan.

Så är du och din fru överens om att ge det en chans till så återtar ni ansökan om äktenskapsskillnad helt enkelt. Är ni inte överens om att återta ansökan finns det inte mycket du kan göra tyvärr.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare