Ångerrätt vid köp av tjänst

Varit inne på en hemsida f bilvärdering . Av misstag kryssat i ruta f best av tjänst . Ångrade mig direkt, när jag fick se priset 198euro!! Såg då att det stod jag avsäger mig ångerrätt ..!?Tyvärr spärrades rutan omedelbart där jag klickat av misstag - gick ej att ta bort !! Mailade inom 24 tim, bad företaget ta bort mina uppg pga misstag . Fyllde även i ångerblakett som jag till slut hittade på deras hemsida . Detta gjordes innan jag fick brev m faktura efter ca 1 v . Nu fått 2kravbrev m hot om inkasso .. Har jag inte rätt att ångra tjänst innan den slutförts / jag fått brev ?? Orolig f utmätning mm som företaget hotar med ps. förs betala, banken swedbank, spärrat deras konto f inbetalningsr ?!? känns mkt oseriöst vad ska jag göra ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du på en hemsida köpt bilvärdering men direkt därefter ångrat detta köp. Bilvärderingen har vidare avsett värdering av en eller flera specifika bilar.

Tillämplig lag

För det fall en konsument köper en tjänst på nätet av en företagare tillämpas i första hand distansavtalslagen (DAL) (1 kap. 1 och 2 § DAL).

Ångerrätten

En konsument som köper tjänster på internet av ett företag har som regel ångerrätt i 14 dagar räknat från den dag avtalet om tjänsten ingicks (2 kap. 10 första stycket och 12 § första stycket DAL). Från denna huvudregel finns det dock undantag. Undantag från huvudregeln föreligger nämligen vid t.ex. viss typ av leverans av digitala innehåll. Har konsumenten vid köp av sådan tjänst samtyckt till att det digitala innehållet levereras redan innan ångerrätten på 14 dagar löpt ut så gäller inte ångerrätten (2 kap. 11 § 11 p. DAL). Digitalt innehåll kännetecknas av att leveransen av tjänsten sker genom tillhandahållandet av en specifik t.ex. fil.

I ditt fall förstår jag det som att du köpt värdering av en eller flera specifika bilar. Du har vidare samtyckt till att ångerrätten för tjänsten inte ska gälla. Därmed talar det mesta för att du har inte rätt till att ångra köpet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare