Ångerrätt vid hemförsäljning

En tv-2 försäljare kom hem och till oss och erbjöd oss ett abonnemang på tv och telefon vi skrev på att

tyckte det såg bra ut men nu när vi har funderat lite mer på allt så vill vi ångra oss. Hela affären känns

inte bra rätt för oss. Har vi rätt att ångra oss

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen). Jag kommer därför att utgå från den lagen i mitt svar till dig. Lagen är tvingande, vilket innebär att eventuella avtalsvillkor som är sämre än det skydd lagen ger er är ogiltiga (1 kap. 4 § distansavtalslagen).

Distansavtalslagen gäller här eftersom det rör sig om en situation där näringsidkaren och ni var samtidigt närvarande på någon annan plats än i näringsidkarens affärslokal när avtalet ingicks, närmare bestämt i ert hem (1 kap. 2 § fjärde stycket distansavtalslagen).

Eftersom ni ställer frågan om ni har rätt att ångra köpen verkar det som att försäljaren har försummat sin lagstadgade skyldighet att ge information om er ångerrätt och ge er ett standardformulär för utövandet av ångerrätten (2 kap. 2 a § distansavtalslagen och 2 kap. 2 § första stycket punkt nio), vilket i så fall är mycket oseriöst agerat av försäljaren och kan leda till vissa sanktioner.

Ni har rätt att frånträda abonnemanget (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från då ni ingick avtalet (2 kap. 10 § och 12 § distansavtalslagen). Om det finns ett formulär (vilket det ju förvisso inte verkar finnas här) bör ni använda er utav det. Annars kan ni bara skicka ett tydligt mejl eller liknande. Mejl eller liknande är att föredra framför att muntligen utnyttja ångerrätten – detta eftersom det är ni som har bevisbördan för att visa att ångerrätten har utövats i rätt tid. Ni behöver inte uppge någon speciell anledning till varför ni vill ångra ert köp.

Om ni inte har fått den information om ångerrätten ni hade rätt att få börjar inte ångertiden på 14 dagar att löpa förrän ni har fått den informationen (2 kap. 12 § fjärde stycket distansavtalslagen). Så om det har gått över 14 dagar men ni inte har fått någon information om ångerrätten så gäller ändå ångerrätten fortfarande.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare