Ångerrätt vid bruten förpackning?

Hej, jag har köpt en sak från en hemsida, och jag ångrar köpet, men som säger att jag inte får skicka tillbaka produkten då förpackningen är bruten, har dom rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt distans- och hemförsäljningslagen får en konsument använda sin ångerrätt bara om varan är i väsentligen oförändrat skick. Vad som avses med "väsentligen oförändrat skick" beror på vilken typ av vara det rör sig om och huruvida konsumenten måste öppna förpackningen för att kunna inspektera varan. Enligt lagens förarbeten ska ett brutet emballage normalt sett inte ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Detta gäller oavsett om företagets leveransvillkor föreskriver att obruten förpackning krävs för bibehållen ångerrätt. Ovanstående framgår av ARN:s ärende 2004-7650. Observera att ångerrätten måste utnyttjas inom 14 dagar från dagen du tog emot varan.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare