FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/09/2018

Ångerrätt för säljare

Hej! Jag har satt ut en annons på blocket på en hund. Köparen har lagt handpenning. Kan jag som säljare ångra mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt svar kommer utgå från att du sålt hunden i egenskap av privatperson. Då din fråga gäller försäljning av en hund som räknas som lös egendom blir därför köplagen (KöpL) tillämplig på ert avtal.

Inledningsvis kan det konstateras att du och köparen har ingått ett avtal och att det finns en grundläggande rättsprincip om att avtal ska hållas. Att säljaren har ångrat sig är därför inte ett giltigt skäl att frångå eller bryta avtalet.

Om en vara inte avlämnas eller avlämnas för sent och det inte beror på köparen kan köparen krävas fullgörelse eller häva köpet samt kräva skadestånd (22 § KöpL). I ditt fall skulle köparen kunna kräva fullgörelse och då är säljaren som huvudregel skyldig att fullgöra köpet. Undantag gäller om det föreligger hinder för säljaren som denne inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet (23 § KöpL). Det krävs alltså att det är omöjligt för dig att leverera hunden eller att det skulle innebära orimliga ekonomiska uppoffringar för dig.

Mitt råd till dig är att försöka komma överens med köparen. Kanske kan han/hon acceptera att du ångrar köpet om du betalar tillbaka handpenningen. Enligt köplagen har du dock ingen rätt att ångra dig. Om köparen vill stå fast vid avtalet är det därför det som gäller enligt lag.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare