Ångerrätt enligt distansavtalslagen

Hej mitt namn är Veronica Rost och jag har för några veckor sedan beställt två klädesplagg från ett företag på internet.Jag skickade tillbaka d.v.s. gjorde en retur på en jacka och en klänning, alltså skickade jag tillbaka båda plaggen. Allt skickades tillbaka i sitt rätta skick, i sina rätta förpackningar och inom rätt tid. Trots detta så får jag ett mail från företaget att de inte godkänner returen på klänningen (de godkände dock returen av jackan) på grund av att klänningen tydligen ska gå under ”kategorin” underkläder och det stod även att jag som konsument ska ha blivit väl informerad om detta. Nu är det så att jag har kollat min orderbekräftelse jag fick på mail, följesedeln som följde med i paketet, orderspecifikationen som också följde med i paketet och det står inte utsatt någonstans att klänningen tydligen ska gå under kategorin underkläder och därför inte vara returnerbart! Jag gick även in på deras hemsida i efterhand och där finner jag exakt samma klänning som jag returnerade under kategorin ”klänningar”, och förpackningen som klänningen bevarades i var inte heller utsatt med någon information om detta. När jag kontaktat deras kundtjänst säger de bara att det märket som klänningen är i räknas som underkläder och att så är det bara... Min fråga är får de verkligen göra såhär? Det finns ingen information om det så kan dom verkligen begära från mig att jag ska betala för klänningen? Och även om klänningen räknas som underkläder får de avtala bort min ångerrätt genom att säga att de har jag informerats om?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt distans- och hemförsäljningslagen 9§ har du som konsument alltid rätt till 14 dagars ångerfrist från den dag du tog emot varan. Den rätten påverkas inte av vilket slags kläder det rör sig om, så länge varan är i väsentligen oförändrat skick.

Att underkläder inte omfattas av öppet köp i fysiska butiker är något som många konsumenter nog känner igen. Öppet köp i butiker är dock inget som butikerna måste ha, även om de flesta ändå har det. Skillnaden är att regeln om ångerrätt vid distansavtal är tvingande till konsumentens fördel och alltså måste tillämpas, och det är inte heller möjligt att avtala bort den ens om de hade gett information om att klänningen enligt deras mening räknas som underkläder.

Sofia LinderRådgivare