Angående skadestånd och eventuell polisanmälan vid attack på hund

lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katterHej!

Min hund blev igår biten i en attack igår kväll. Min lilla hund på sex kilo är just nu i rehabilitering redan då en tidigare händelse inträffade där hon blev biten av vår grannes hundar. Detta var i mitten på juni. Men igår satte jag fast henne med kopplet i en stång för att gå in på en kiosk och köpa frimärken. Under den 30sekunders korta stund, blev hon - igen - attackerad av en mastiff som var lös med sin ägare i närheten. Hon fick åka akut till djursjukhuset igen och har sår på hals och blev nästan av med ett öga! Nu fortsätter rehabiliteringen ännu längre tid för de nya skadorna. Mina vänner säger jag bör polisanmäla då den andra hunden var lös och enligt ägaren själv inte gillar små hundar sedan tidigare. Han har själv sagt han står för veterinärkostnaden, men hur är det med skadestånd? Min hund är strykrädd för alla andra okända hundar nu och lider hela dagar och kvällar av de nya såren. Jag hoppas hennes rädsla ska gå över, men är rädd det inte kommer försvinna. Ska jag polisanmäla? Finns det grund till detta? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 19 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter ska en skada som orsakas av en hund ersättas av dess ägare oavsett om ägaren eller innehavaren var vållande eller inte. Detta betyder att en ägare/innehavare av en hund har strikt ansvar för skador hunden orsakar. Du har alltså rätt till skadestånd för den skada som hunden orsakat. I juridiskt mening är den skada du drabbats av en sakskada och ersättningen du kan få motsvarar de kostnader som uppstår för att hunden ska bli bra igen. Tyvärr ger det dig inget extra att din hund nu är hundrädd. I och med att ägaren tagit på sig att betala veterinärkostnaden kan du inte kräva honom på något mer.

Angående polisanmälan så finns möjlighet för detta och brottet som i sådant fall skulle begåtts är skadegörelse enligt 12:1 brottsbalken. För möjlighet att döma för detta brott krävs uppsåt vilket i detta fall blir väldigt svårt att bevisa. Jag har svårt att se att ägaren skulle kunna åtalas för detta brott då det troligen blir väldigt svårt för en åklagare att åtala.

Sammanfattningsvis kan du alltså inte få ut mer angående skadeståndet och möjligheten finns att polisanmäla men det är svårt att se att det skulle ge någon effekt.

Vänligen,

Fabian LidåkraRådgivare