Angående dold samäganderätt

Hej. Jag köpte 2015 en häst. Köpeskilling 20.000 kronor. Jag står på kontraktet för köpet. Min pappa bidrog med 10.000kr som jag ej haft möjlighet att betala tillbaka. Han hotar nu med att ta hästen när han känner för det och att han har rätt att göra vad han vill med hästen. Han påstår också att om hästen säljs ska han ha hälften oavsett vad hästen säljs för. Stämmer det. Vad har jag va han för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har lånat pengar av din pappa för att köpa hästen, eftersom du säger att du inte haft möjlighet att betala tillbaka. Då var det ju endast meningen att du skulle låna pengar, inte att ni skulle äga den tillsammans. Han har ingen rätt till förvaltningen av hästen om du äger den i dess helhet. Inte heller har han rätt att sälja den eller få hälften av vad den säljs för, om den säljs. Han har lånat ut 10.000kr, han har endast rätt att få tillbaka det beloppet om ni inte avtalat om ränta.

Men om det är så att i samband med att du fick pengar så var det meningen att ni skulle använda den tillsammans och även äga den tillsammans, då blir svaret ett annat. Äger ni hästen tillsammans så behöver du och din pappa komma överens om förvaltningen över den (Samäganderättslagen § 2). Han har också rätt att få hälften av vad den säljs för om ni äger den till 50% var. Även skulle både du och han kunna tvinga till en tvångsförsäljning av hästen (Samäganderättslagen § 6). Men observera att du har kontraktet att stödja din rätt på. Det är då din pappa som måste bevisa att ni äger den tillsammans.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Fredrik RisingRådgivare