Ändringar i hyresförhållande

Hej! Jag hyr en butikslokal av en stiftelse. Jag har hyrt lokalen i ca 4 år och alltid betalat hyran punktligt. Hyresvärden har sagt upp hyresavtalet, trots att avtalet löper till 2020, med baktanken att höja hyran. Det är 4 stycken hyreslokaler i huset med olika löptid på avtalet. Alla fick samma brev.

Fråga ett: har hyresvärden rätt att säga upp avtalet innan den löper ut?

Fråga två: hur mycket kan han höja hyran?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Grunder för vilka hyresvärden har rätt att säga upp avtalet i förtid finns i 12kap 42§ Jordabalken. Vanligtvis ska man som hyresgäst inte betalat hyran i tid, vanvårdat lokalen eller liknande för att avtalet ska sägas upp i förtid. Om du har blivit uppsagd på vad du anser är felaktig grund ska du kontakta hyresnämnden. De kommer då pröva uppsägningen och avgöra huruvida den är giltig eller inte.

Utgångspunkten vid bedömningen beträffande hyra är att den ska vara skälig. Detta innebär att man gör en jämförelse med likvärdiga lokaler som innehas av kommunala bolag i samma eller likvärdiga områden. För övrigt är det relativt vanligt att hyror höjs på årsbasis med några procentenheter. Det finns alltså inte ett exakt svar på hur mycket hyran får höjas.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare