Ändring i inbördes testamente och äktenskapsbalken 12:2

Hej

Tack för att ni finns och utbildar oss vanliga:)

Nu till soppan...

Min moster gick bort för ett par år sedan och för ca 3 månader sedan så gick mannen bort. Dom har inga barn och min mor och hennes bror är enda arvtagarna.

Dom hade ett vanligt inbördes testamente utan enskild egendom eller äktenskapsförord.

Det skrevs 2013.

Efter en händelse så blev den sist avlidne, när denne levde, arg på en av arvtagarna och bestämde sig för att göra alla arvlösa. Berättade det för en granne och denne hjälpte snabbt till med att ordna ett ombud som skulle skriva ett nytt testamente. Ombudet märkte att det var tokigt skrivet och skrev då om lite tokigt igen och presenterade ett nytt testamente och åberopade då 12:2 vid testators egen bortgång. 12:2 måste ju åberopas vid den första avlidnes bodelning och inte vid den efterlevandes bortgång.

Samma dag som testamentets skrevs under så skänktes ca 15 miljoner i värdepapper bort till en välgörenhetsorganisation. Det var då samtliga värdepapper. Hälften av dessa är ju den först avlides arvtagares, dvs 50 % av giftorättsgodset.

12:2 ska ju användas för att skydda maka två för att bla kunna sitta kvar i hus och hem. Nu har ju ombudet försökt göra en lösning som är helt galen för att försöka göra så att gåvan inte ska kunna återbäras. Det läskiga är att advokaten som representerar välgörenhetsorganisationen låtsas inte se detta arrangemang utan är tvärtom med på banken och bevittnar gåvobrev osv.

Får det enligt lag gå till så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga innehåller många viktiga frågor. Var och en bör besvaras genomgående för en bättre förståelse och en tänkbar lösning. Jag ska försöka förklara så pedagogiskt som möjligt. Som jag tolkar din fråga handlar den dels om:

1.När jämkningsreglen i Äktenskapsbalken 12:2 kan åberopas och vad som händer med förste makens arv vid efterlevande makes bortgång

2.Giltighet av ändring i inbördes testamente

3.Huruvida gåvan är att anse som giltig eller ej

Regler om bodelning vid ena makens död finns i Äktenskapsbalken (1987:230) och regler om arv och dess fördelning finns i Ärvdabalken (1958:673).

Jämkningsreglen – Äktenskapsbalken 12:2

Vid en makes död kan den efterlevande maken begära att någon bodelning inte ska ske, och vardera maken behåller därmed sitt giftorättsgods (Äktenskapsbalken 12:2). Det är en skyddsregel som precis som du beskriver, finns till för att skydda den efterlevande maken. I lagens förarbeten har syftet bl a beskrivits utifrån att den efterlevande maken inte ska behöva avstå något av sitt giftorättsgods till den avlidnes universella testamentstagare, eller barn som inte är barn till den efterlevande. Det har även ansetts att det finns ett intresse av att fastställa vad maken ärver med äganderätt, respektive fri förfoganderätt.

När kan regeln i Äktenskapsbalken 12:2 åberopas?

En begäran om att bodelning inte ska ske måste ske senast vid bodelningstillfället. Trots att HD i NJA 2008 s 541 godkände en tillämpning av jämkningsregeln i Äktenskapsbalken 12:2 fast efterlevande make avlidit innan bodelningen genomförts, så hade bodelningen begärts av den efterlevande maken strax innan denne avled. Enligt min mening bör detta mål inte vara aktuellt i ditt fall – eftersom det här handlar om flera år efter att din moster avlidit.

Jag anser mot bakgrund av utformningen och syfte med bestämmelsen i Äktenskapsbalken 12:2, att den inte bör kunna åberopas vid efterlevande makes död.

Däremot föranleder detta frågan huruvida det nya testamentet är giltigt.

Inbördes testamente

Du skriver att makarna först upprättat ett vanligt inbördes testamente. Vanligtvis innebär ett inbördes testamente att makarna givit varandra ömsesidig arvsrätt till varandras egendom, för att på så sätt undvika att det allmänna arvsreglerna träder i kraft (Håkansson, Ärvdabalk (1958:637) 10 kap. 7 §, Lexino 2012-07-01).

Det kan tilläggas att de allmänna arvsreglerna å sin sida stadgar att maken som huvudregel endast ärver med fri förfoganderätt (Ärvdabalken 3:1). Med fri förfoganderätt menas att den efterlevande maken får sälja, förbruka eller spendera arvet på valfritt sätt, förutom att testamentera bort det eller ge bort en för stor del som gåva till annan (Rätt och arv, Brattström och Singer s 130 ff).

Vad stadgar det inbördes testamentet?

Som jag tolkar din fråga (utifrån de ovan angivna problem som uppstått) så antar jag att det inbördes testamentet stadgade att efterlevande make skulle erhålla den först avlidne makens egendom med full äganderätt och att arvet därmed efter dennes död skulle fördelas enligt den legala arvsordningen (där din mor och hennes bror skulle få ärva allt), alternativt att dessa två uttryckligen stod som arvtagare, vid efterlevande makes död – ett s k successionsförordnande.

Ändring i inbördes testamente

Ett inbördes testamente kan ändras till den del det avser den efterlevandes eget förordnande, antingen genom att återkalla ett visst förordnande eller göra ett tillägg till testamentet (Ärvdabalken 10:6).

Det innebär att det inte går att ändra i den först avlidna makens förordnande. Huruvida det nya testamentet är giltigt beror på vad i detta som angivits av den först avlidna maken.

Ändringens giltighet – Tolkning och praxis

Om testamentet stadgar sekundosuccession, t ex om testamentet i ditt fall skulle innebära att din mor och hennes bror skulle ärva vid efterlevande makens död, kan det vara en sådan sådan väsentlig förutsättning för det ömsesidiga förordnandet, att en ändring eller återkallelse i denna del av testatorerna, bör påverka den efterlevande makens rätt enligt testamentet, så att han förlorar sin rätt (Ärvdabalken 10:7).

Det har i praxis uppkommit flera fall då efterlevande make genom nytt testamente, gör ändringar i förhållande till ett inbördes testamente med ett successionsförordnande.

Två makar hade i NJA 1948 s 317 upprättat ett inbördes testamente, som stadgade full äganderätt för efterlevande make, och efterarvsrätt för vissa personer. Den efterlevande maken upprättade sedan ett nytt testamente, som stod i strid med bestämmelserna om efterarvsrätten för dessa personer. Högsta Domstolen ansåg i detta fall att ändringen inte väsentligen rubbar förutsättningarna för det gemensamma förordnandet. Däremot ansågs ändringen inte gälla i förhållande till den testamentslott som den efterlevande fått från den först avlidne maken.

Vad som i ditt fall ska anses vara en giltig ändring är svårt att avgöra. Det handlar huvudsakligen om vad som stadgats i testamentet, och om det kan anses att det väsentligen rubbat förutsättningarna för det ömsesidiga

Gåvan och efterarvsrätt

Huruvida din mor och hennes bror har rätt till efterarv eller ej beror på huruvida en giltig ändring anses ha tillkommit i det inbördes testamentet.

Om det inte stadgats något om efterarv och ändringen i testamentet därför på denna eller någon annan grund anses vara giltig, kan även gåvan till välgörenhetsorganistaionen vara giltig.

Är ändringen/tillägget däremot att anse som ogiltig, kan gåvan till den del som din mor och hennes bror skulle erhållit gå åter då den inskränker deras rätt till efterarv enligt det ursprungliga testamentet. Ändringen/tillägget kan därmed vara att anse som ogiltigt (13 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Din mor och hennes bror kan därmed väcka klandertalan inom sex månader för att göra testamentets ogiltighet gällande (14 kapitlet 5 § Ärvdabalken).

Sammanfattning:

1.Enligt min mening bör Äktenskapsbalken 12:2 tolkas mot bakgrund av dess utformning och syfte, varför den i ditt fall inte borde kunna åberopas vid efterlevande makens död.

2.Huruvida testamentet är giltigt eller ej måste avgöras efter tolkning, och det beror alltså på vad detta från början har stadgat om efterarvsrätt.

3.Om ändringen är giltig kan gåvan inte återbäras. Är ändringen däremot ogiltig kan din mor och hennes bror väcka klandertalan inom sex månader och göra gällande att testamentet är ogillt. Vinner talan bifall bör gåvan kunna återbäras till den del efterarvsrätt är stadgat för din mor och hennes bror.

Hoppas att du fick någorlunda svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare