Ändring av vårdnad när föräldrarna är överens

Hej, Jag undrar hur det går till om man vill säga upp vårdnaden om ens barn utan att det pågår en tvist mellan föräldrarna dvs man är överens om den saken?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad av barn hittas i 6 kap. föräldrabalken.

Föräldrar har, förutsatt de är överens, möjlighet att skriva avtal när de vill göra förändringar i vårdnaden om barnet. Om avtalet innebär att en av föräldrarna ska ha ensam vårdnad ska socialnämnden godkänna det om det är till barnets bästa, 6 kap. 6 § föräldrabalken.

För att avtalet ska vara juridiskt bindande krävs att det är skriftligt, att ni har undertecknat det, och att det slutligen blir godkänt av Socialnämnden.

Som sagt ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge, 6 kap. 2 a § föräldrabalken. Vid bedömningen ska de särskilt läggas vikt vid barnets behov av en god kontakt med båda föräldrarna. Den generella utgångspunkten är att gemensam vårdnad är mest fördelaktigt för barnet. Dock finns det även många saker som kan tala för att ensam vårdnad är det bästa för barnet i det enskilda fallet.

För att få till en ändring är det även möjligt att vända sig till tingsrätten och yrka på en förändring av vårdnaden, 6 kap 5 § föräldrabalken. Det gör man då genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten på den ort där barnet bor.

Sammanfattningsvis finns det alltså två sätt att få till en ändring av vårdnaden. Det är möjligt genom ett avtal som godkänns av socialnämnden eller genom en process i domstol. Eftersom ni är överens i frågan råder jag er att i första hand vända er till socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört. De kan hjälpa er med mer specifika frågor som rör avtal om vårdnad.

Om du önskar någon vidare hjälp rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare