Ändring av testamentet

Hej, Det har upprättats ett testamente i början av året av en advokat, och senare har en närstående utfört ändringar som har skickats in till en annan advokat. Senare har första advokaten fått i uppdrag att utföra ändringar från det första testamentet på uppdrag av den som testamenterar. Ursprungs advokaten kände inte till att det har utförts ändringar av den närstående personen.

Kan ändringen av den närstående personen ogiltigförklaras då testamentet blir fel då sista ändringen baserar på ursprungs testamentet.

Lawline svarar

Hej!

Ett testamente är en personlig handling. En närstående till testator har därför ingen rätt att ändra i testamentet. En sådan ändring är inte gilitg, oavsett vad som skett efteråt.

Om ändringen utgjort ett tillägg så omfattas ändringen av samma formkrav som upprättande av testamente, 10:6 ärvdabalken (ÄB). Ändringen måste således vara skriftlig och undertecknas av testator samt två vittnen (vilka är behöriga enligt 10:4 ÄB), 10:1 ÄB. Av detta skäl är det uteslutet för någon annan än testator själv att ändra testamentet.

Om ändringen däremot utgör en återkallelse av testamentet så föreligger inga formkrav, 10:5 ÄB. Återkallelsen måste dock också göras av testator personligen.

Det är således inte nödvändigt att åberopa det senare testamentet för att anse ändringen av den närstående är ogiltig. Så länge det går att visa att testator inte själv ändrat testamentet så är det inte giltigt. För säkerhets skull bär det förtydligas att testamentet inte ger uttryck för testators vilja, t.ex. genom att det förstörs.

Vad gäller det första testamentets giltighet så är det beroende av en tolkning av det senare testamentet. Om testamentet ger uttryck för att tidigare förordnande upphävs så gäller endast det sista testamentet. Om det däremot ger uttryck för att det är ett tillägg till det första testamentet så är båda testamentena gällande samtidigt.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare