FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/11/2014

Ändring av standardavtal

I en virkesköpares standardformulär (Kontrakt avverkningsuppdrag) På framsidan står som en punkt "Allm villkor I övrigt gäller på omstående sida allmänna villkor" och på baksidan står sen 14 punkter under "Allmänna bestämmelser" bl a "13. Tillägg och ändringar Tillägg och ändringar till detta avtal skall, för att vara giltiga, ske skriftligen och undertecknas av båda parter. Alla muntliga eller skriftliga åtaganden som föregått detta avtal ersättas av detta avtal med bilagor."

Nu är det så att jag vill skriva in egna punkter som påverkar (ändrar) flera av dessa allmänna bestämmelser på baksidan. Hur ska jag skriva för att dessa ändringar ska bli juridiskt gällande? På framsidan finns en punkt "Särskilda villkor" där man kan skriva text för hand. Kan jag där skriva in " Allmänna bestämmelser punkterna x , x och x på omstående sida ersättes av motsvarande punkter på bilaga 1" ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Som utgångspunkt i Sverige gäller avtalsfrihet mellan parterna, det står dem fritt att avtala om i princip vad som helst och de är sedan bundna av det avtal som ingåtts. I många branscher finns så kallade standardavtal som i en sammandragen form beskriver sedvana inom den branschen och således vilka regler som är kutym i den branschen (ex vid försäljning av maskiner, virke mm.). Det avtal du som du hänvisar till beskriver alltså den kutym som finns i virkesköparbranschen.

Som du säger finns en punkt(13) i avtalet som gör det möjligt att ändra detta innehåll, så länge denna ändring är skriftlig och undertecknad av båda parter. Det sätt du vill ändra standardavtalet med måste alltså uppfylla dessa krav för att vara giltiga. Således innebär det att så länge bilagan som du vill använda dig av är skriftlig och innehållet i den godkänns med undertecknande av dig och motparten är den giltig i ert avtal.

Så svaret på din fråga blir kort och gott ja, så länge ändringen uppfyller formkraven i 13 punkten.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare