Ändring av skuldebrev giltig?

Hej,

Vi har ett skuldebrev skrivit på data.

Vid sittningen med vittnen inkluderat har man ändrat stavning med skriven penna på efternamnet samt på ett av personnumrena.

Detta papper är sedan bevittnad utav två stycken. Gäller inte detta längre för att vi kladdat med penna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För utformande av skuldebrev finns det inga exakta formkrav. Det ska endast vara fungerande som bevis angående skuldebrevets innehåll. Det är för giltigheten av ett skuldebrev tillräckligt med namnteckning av gäldenären (den som lånat pengar). Även ort och datum kan vara att föredra. Att ni använt er av vittnen får alltså sägas förstärka trovärdigheten att ert skuldebrev, och det faktum att ni "kladdat" med penna på ett datorskrivet skuldebrev innebär inte att det skulle vara ogiltigt. Skuldebrevet är alltså giltigt.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare