Ändring av pass

Hej!

Jag kom till Sverige som asylsökande och har fått svensk medborgarskap nu. Jag fick min svenska pass för 2 år sedan. Jag har bytt både för- och efternamn just för att få det tryggare i Sverige. Men nu till min fråga, om jag skulle behöva åka tillbaka till mitt land, och om jag är rädd att myndigheterna där ska ta reda på att jag flytt landet som asylsökande, kan jag då ha rätten till att ta bort födelselandet i mitt svenska pass? Jag har nämligen bara mitt svenska pass som jag kan använda mig av. Kan man ta bort födelselandet alternativt ändra det i mitt pass`? Tacksam för svar!

Mvh Kamilla

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det går jättebra att ta bort födelselandet ifrån sitt pass. Vad man dock inte kan göra är att ta bort staden man föddes i och den skall i regel alltid finnas med på ett pass. Rätten att ta bort födelselandet från passet finns alltid och i ditt fall skulle jag rekommendera dig att gå till polismyndigheten ansöka om ett nytt pass med ändringen. Kostnaden för detta är 350 kr!

Hoppas Du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare