Ändring av hyra

Hej

Om man har ett hyresavtal som uppger att lägenheten är uthyrd till hyresgästen för dennes livstid och hyran har varit oförändrad i 9 år.

Hyresavtalet innehåller ingen bestämmelse om att hyran kan ändras. Bostadshyreshuset omfattas av avtal om förhandlingsordning och det har skett en överenskommelse att hyrorna ska höjas.

Kan hyresvärden nu höja hyran?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ändring av hyra kan ske på två olika sätt, antingen genom individuell förhandling mellan parterna i hyresavtalet eller genom kollektiv förhandling mellan å ena sidan t.ex. hyresvärden och den organisation av fastighetsägare vilken hyresvärden är medlem i, och å andra sidan en organisation av hyresgäster. Förhandlingen grundas på den förhandlingsordning som kommer till stånd genom avtal mellan de förhandlande parterna eller genom beslut av hyresnämnd. Detta framgår av 1 § hyresförhandlingslagen (HÄR). Det verkar som att det är detta som skett i ditt fall, det vill säga att hyreshöjningen på detta sätt förhandlats fram kollektivt. Du som hyresgäst är inte part i förhandlingsordningen eller förhandlingarna om nya hyresvillkor. Ett avtal om förhandlingsordning avseende hyreshöjning är bara bindande för dig som hyresgäst om hyresavtalet innehåller en förhandlingsklausul. Genom en sådan klausul förpliktas alltså hyresgästen att följa förhandlingsöverenskommelserna. Om det inte finns en sådan klausul är du inte bunden av överenskommelsen om hyreshöjning.

Skulle det vara så att det faktiskt finns en sådan förhandlingsklausul kan du som hyresgäst enligt 22 § hyresförhandlingslagen (HÄR) hos hyresnämnden ansöka om ändring av överenskommelsen i den del den avser dig. Isåfall måste ansökan ha inkommit till hyresnämnden senast tre månader från den dag då villkoret började tillämpas mot dig. Vid denna prövning ska 12 kap. 55 § JB tillämpas (HÄR). Här anges bl.a. att hyran ska fastställas till ett skäligt belopp och att hyran inte kan anses vara skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till dess bruksvärde är likvärdiga. Innehåller ditt hyresavtal en förhandlingsklausul har du alltså möjlighet att höra av dig till hyresnämnden för ändring av överenskommelsen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare