Ändring av ensam vårdnad till gemensam vårdnad

Hej. För strax över 2 år sedan fick min dotters mamma ensamvårdnad p.g.a att hon gick till soc, hade "hot" mot sig från mig och att barnen var 6 månader då. Hon fick skyddat identitet som skulle gälla i 2 år. Därför var det lätt att hon fick ensamvårdnad. Men idag har det gått så långt att jag varken under den här tiden har stört henne på negativt sätt. Träffar min dotter i 1 års tid utan att jag misskött mig. Tingsrätten gav mig 1 års prövotid, 3 timmar varannan vecka och det har gått så himla bra med min dotter. Vi har blivit pappa dotter igen. Nu har 1 års tiden gått ut och jag har inte gått till rätten igen p.g.a att jag, mamman och familjerätten har kommit överens om att ta bort Umgängesstödjare och öka tiderna till 6 timmar första två gångerna, tredje gången 8 timmar och då ska jag hämta min dotter från umgängestödjare och mamman som väntar i stan. Så min fråga nu. Jag vill ha gemensam vårdnad igen. Har jag stor chans till detta och hur ska jag göra för att få det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom din fråga rör vårdnad finns bestämmelser gällande detta i föräldrabalken (FB).

För att få gemensam vårdnad när det finns ett beslut om ensam vårdnad kan föräldrarna om de är överens avtala om att vårdnaden ska ändras till gemensam. Ett sådant avtal måste vara skriftligt och godkännas av socialnämnden för att vara giltigt ( 6 kap 6 § FB). För att skriva ett sådant avtal vänder ni er till familjerätten precis som gällande frågan kring umgänge. Om föräldrarna inte kan komma överens kan en förälder väcka talan i domstol ( 6 kap 5 § FB ). För att väcka talan om ändring av vårdnad i domstol skickas en stämningsansökan till tingsrätten.

När domstolen bedömer frågan om vårdnad ska vad som är det bästa för barnet vara avgörande ( 6 kap 2a § FB). Hur domstolen kommer att bedöma i er situation kan jag tyvärr inte svara på.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare