Ändras ägarförhållandet till egendom om en sambo amorterar?

Hej! Jag och min sambo, ej gifta har köpt hus tillsammans för många år sen och ska nu separera. Huset står på bägge. Han har dock betalat av på huset i alla år medan jag varit hemma med barn och annat. Nu när jag vill sälja eller om han ska köpa ut mig säger han att jag inte har rätt till nåt då det är han som betalat av på huset. Är det så? Vi står bägge på lånen och huset och allt. Har jag ingen rätt till nåt för att han betalat på det medan jag betalat annat som ingått i själva huset?

Med vänlig hälsning A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Inledningsvis måste jag göra några antaganden för att kunna besvara din fråga så konkret som möjligt. Det betyder att svaret är tolkat utifrån informationen i din fråga. Jag antar att följande omständigheter gäller i ditt fall. Ni samäger huset med hälften var; ni köpte huset för gemensam användning till ert gemensamma hem; och ni har inget samboavtal.

Kan äganderätten till egendom ändras efter köpet?

En person blir laglig ägare till en viss egendom genom att köpa egendomen. Det viktiga är att man faktiskt betalar för egendomen. När flera personer har köpt en egendom blir de delägare och ägarandelen kommer bero på varje delägares insats i köpet. Vidare har en delägare dock alltid en rätt att få ut sin andel vid försäljning. Huvudregeln är att delägare äger lika stora andelar, om inget annat kan visas (1 § samäganderättslagen). Ägarandelen kan dock ändras, om en delägare exempelvis väljer att sälja eller ge bort sina andelar till den andra delägaren.

Innebörden för dig

Inledningsvis bör du inte kunna förlora din andel till huset, även om din sambo har amorterat i många år. Ägarförhållanden kan nämligen inte ändras genom att en sambo väljer att betala räkningar å den andra sambons vägnar. Vidare bör du äga hälften av huset, om du stod för hälften av inköpspriset genom exempelvis ett lån och en insats. I en sådan situation bör du därför få hälften av pengarna vid en försäljning av huset. Du kan dock också välja att sälja dina andelar till din sambo med följden av att han köper ut dig.

Vad blir följden vid en bodelning?

När ett samboförhållande upphör kan vem som helst av samborna begära en bodelning av samboegendomen, så länge begäran om bodelning görs inom ett år efter att samboförhållandet upphörde (8 § sambolagen). Samboegendom är endast gemensam bostad och bohag, så länge bostaden och bohaget har köpts in för gemensam användning (3 § sambolagen). Huset ska även huvudsakligen ha använts som gemensamt hem (5 § sambolagen). Därmed ska ert hus och bohag ingå i bodelning, om båda har köpts in för gemensamt bruk. Det betyder att det sammanlagda värdet på bostaden och bohaget ska efter att skulder har dragits av delas lika mellan er (13–14 §§ sambolagen).

Avslutande ord

I din situation och utifrån den information jag har tillsammans med de antaganden jag har gjort kan jag framhäva följande. Din äganderätt till huset kvarstår och du har rätt till din andel, trots att din sambo har amorterat månatligen under många år. Vidare kommer du ändå att ha rätt till hälften av samboegendomen genom en bodelning. Men det betyder också att din sambo kommer att få hälften av värdet på det bohag som exempelvis du har köpt. I bästa fall kan du stå i en situation där du har köpts ut för ett visst pris och även kommer att ha rätt till hälften av värdet på bostaden, även om din sambo skulle äga huset då det kommer att delas lika.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om bodelning eller dylikt utifrån din konkreta situation. Du kan kontakta oss via info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare