Andrahandshyresgästs besittningsskydd vid förverkande av förstahandshyresgästs kontrakt

Pelle har hyrt en lägenhet i andra hand svart i ett par år. Nu har personen som har förstahandskontraktet blivit avslöjad och alltså vräkt från sin lägenget (där Pelle bor). Blir Pelle också vräkt då eller kan han åberopa besittningsrätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Andrahandsuthyrning som har varat kortare än två år i följd utgör ett undantag enligt 12 kap. 45 § 1p Jordabalken från det generella besittningsskyddet vilket innebär att en andrahandshyresgäst inte kan kräva att sitta kvar i lägenheten. Även om andrahandshyresgästen i vissa fall kan om fattas av besittningsskyddet så gäller det enbart gentemot förstahandshyresgästen och ej mot hyresvärden.

Ett annat problem som uppstått i Pelles fall är enligt vad jag har förstått utifrån omständigheterna att förstahandshyresgästens hyreskontrakt är förverkad pga att han/hon hyrt ut lägenheten i andra hand utan behövligt samtycke eller tillstånd från hyresvärden. Detta gör att Pelle, som är andrahandshyresgästen, under inga omständigheter har rätt att kräva att sitta kvar i lägenheten.

Nicole CaiRådgivare