FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/10/2014

Ändrad vårdnad pga. risken för barnet att fara illa

hej. Hoppas jag kan få svar på en fråga. Jag har en son på 5 år med en kille som är sexmissbrukare. Jag undrar om jag kan söka ensam vårdnad pga det? Pappan har sexleksaker, tidningar, filmer i lägenheten som sonen kan se. Han har också väldigt svårt att hålla sina händer i styr till onani när sonen är i närheten, jag är mycket orolig att han ska göra något på sonen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Utgångspunkten för hur vårdnaden ska bli, är vad som är barnets bästa. Ett barn har rätt att träffa sina båda föräldrar. Vid bedömningen av barnets bästa ska särskild hänsyn tas till risken för barnet att utsättas för övergrepp, bli olovligt bortförd eller fara illa. Dessutom är det av vikt att för barnets bästa upprätthålla en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Gällande barnets egna vilja, ska avseende fästas vid denna med hänsyn till barnets ålder och mognad (6 kap. 2 a § föräldrabalken). I avvägningen av vad som är barnets bästa är även behovet av kontinuitet och stabilitet för barnet av betydelse. Har barnet till exempel trivsamt bott en längre tid hos en förälder, bör barnet helst inte ryckas från sin invanda miljö om detta innebär en omställning.

Om vårdnaden står på båda föräldrarna och vill någon av föräldrarna ändra vårdnaden, ska rätten besluta om vårdnaden ska bli ensam eller inte. Vid bedömningen om vårdnaden ska anförtros en av föräldrarna beaktas särskilt föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. (6 kap. 5 § föräldrabalken). Det krävs inte att föräldrarna har samma uppfattning beträffande olika frågor, dock så måste de kunna hantera sina delade meningar på ett sådant sätt att det inte påverkar barnet negativt. Om föräldrarna inte kan sätta barnets bästa framför sina konflikter, påverkar detta bedömningen av vårdnaden.

Om ni inte vill att domstolen ska avgöra frågan om vårdnaden av barnet, kan ni skriftligt avtala om ensam vårdnad. Detta avtal måste godkännas av socialnämnden (6 kap. 6 § föräldrabalken).

Nu ska jag applicerar det som beskrivits ovan på ditt fall. Sonens önskemål om boende och umgänge är angeläget. Emellertid är din son endast fem år och inte uppnått den åldern och mognaden att fullständigt veta vad som är bäst för honom själv. Om jag tolkat dig rätt, så hyser du en viss oro för att barnets pappa ska på något sätt utsätta sonen för övergrepp eller annat obehag. Miljön runt pappan är olämplig för barnet. Om det finns en konkret risk för barnet att fara illa, kan du för vidare rådgivning vända dig till en av våra duktiga jurister som Lawline samarbetar med {http://lawline.se/boka}. Du kan även låta frågan om vårdnaden avgöras av domstol.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare