FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/02/2014

Ändrad underhållsskyldighet efter makas utlandsflytt?

Jag hade en fraga angaende internationell familjeratt. Min fd fru (Hollandska) och jag (ocksa Hollandare) har gift oss i Sverige i 2000 och skildes i december 2011. Vi bada har flytat till Nederlanderna. Jag har betalat underhall i Sverige enligt Svensk lag enligt domstolsbeslut. Min fd fru kraver mig nu pa underhall i Nederlanderna vilket aer 4 gr sa hogt an de Svenska. Skall Svensk lag tillampas eller Hollandsk lag. Jag tycker den svenska domstolen var behorig att faststalla domen och att den skall respekteras i Nederlanderna? Mvh Bertil Kleiss

Lawline svarar

Hej!

När det gäller tillämplig lag avseende underhållsskyldighet gäller Haagprotokollet av den 23 november 2007. Enligt artikel 3 ska lagen i det land där den underhållsberättigade har hemvist tillämpas. Om den här personen sedan flyttar till ett annat land ska istället lagen i det nya landet tillämpas. MEN om en av parterna motsätter sig detta och lagen i en annan stat, särskilt den stat där makarna senast hade gemensam hemvist, har starkare anknytning till äktenskapet, så ska lagen i det landet tillämpas enligt artikel 5.

Om jag förstår dig rätt så gifte ni er i Sverige och bodde här fram till skilsmässan. Om så är fallet så har äktenskapet definitivt starkare anknytning till Sverige än till Holland. Notera att det är själva äktenskapets anknytning som räknas, inte personernas. Det spelar med andra ord ingen roll att ni båda är Holländare och bosatta i Holland om ni under hela eller större delen av äktenskapet bodde i Sverige. För din del innebär detta att du kan motsätta dig att holländsk lag tillämpas och kräva att svensk lag tillämpas istället eftersom att ert äktenskap har närmare anknytning till Sverige. Detta måste du göra aktivt, domstolen kommer inte självmant att fatta det beslutet om du inte aktivt motsätter dig tillämpningen av holländsk lag.

Att du har möjlighet att kräva att svensk lag ska tillämpas betyder inte att inte holländsk domstol har behörighet att döma i målet. Det är snarare troligt att holländsk domstol är behörig eftersom att du som svarande har hemvist där (detta regleras i Bryssel I-förordningen). Det som kommer att hända om du motsätter dig tillämpningen av holländsk lag är istället att den holländska domstolen måste döma enligt svenska regler om underhållsskyldighet.

Haagprotokollet kan du läsa http://www.hcch.net/index_en.php?act=conventions.text&cid=133.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare