FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/09/2017

Ändra växelvist boende till heltid hos ena föräldern?

Hej! Jag är 17 år och bor varannan vecka hos mina föräldrar då de är skilda. De har varit skilda i snart två år och för över ett år sedan blev mamma ihop med en ny kille. Han flyttade in hos oss vid jul förra året och sen dess har mamma förändrats. Hon lyssnar inte på vad jag säger och vi bråkar hela tiden. Min pappa jobbar kväll varannan veckan men är aldrig hemma senare än vid elva. Mamma säger att jag inte får bo hos honom på heltid på grund av det. Men jag känner att det är bättre att bo hos en förälder som finns där för en även fast han inte alltid är hemma. Än att bo hos någon varannan vecka som aldrig är där. Hoppas ni förstod problemet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du veta vad du kan göra för att få flytta ditt boende från din mamma till din pappa. Eftersom att du bor varannan vecka hos dina föräldrar utgår jag i mitt svar ifrån att de har delad vårdnad om dig.

Vad gäller för boendefrågan vid gemensam vårdnad?
När föräldrarna har gemensam vårdnad är boendefrågan för barnet ett beslut de ska ta tillsammans. Om man ska ändra barnets folkbokföring (alltså adressen där barnet är skrivet) så behövs i regel båda föräldrarnas underskrift. Det går då alltså inte för din pappa att ensamt ta beslutet att du ska bo på heltid hos honom. Om din pappa håller med om att det i nuläget vore bättre om du fick bo hos honom kan det vara en bra början att be honom ta upp diskussionen med din mamma för att se om han kan övertala henne att det vore bättre för dig att bo hos honom.

Om dina föräldrar inte kan komma överens kan man kontakta den kommun där ni bor och få ett samarbetsavtal. I samarbetssamtal deltar föräldrarna och en eller två samtalsledare. På samtalet diskuteras de frågor som föräldrarna inte är överens om och samtalsledaren kan hjälpa dem att komma fram till en lösning.

Om dina föräldrar fortfarande inte kan komma överens om ditt boende finns det en möjlighet att få saken prövad i domstol. Då görs först en vårdnadsutredning av socialtjänsten där de utreder hur situationen ser ut och har samtal med dig där du får framföra din vilja i frågan. När vårdnadsutredningen är gjord ska domstolen utifrån det fatta ett beslut om vart du ska bo. När domstolen fattar det beslutet ska de utgå ifrån vad som vore bäst för dig. Domstolen ska också i viss mån ta hänsyn till vart du vill bo. Vad som är bra att veta är att en domstolsprocess kan ta lång tid och med tanke på att du snart är 18 år och därmed får bestämma själv vart du vill bo kanske det tyvärr inte är värt att dra igång en domstolsprocess. Den utredning som socialtjänsten ska genomföra kan ta upp till fyra månader att göra.

Fram tills att du fyllt 18 år är beslutet om vart du ska bo är ett beslut för dina föräldrar att fatta. Om dina föräldrar är överens om att de vill att du fortsätter att bo varannan vecka hos dem kan det vara svårt att ändra på detta. Det du kan göra om du inte trivs hos din mamma är att ta kontakt med socialtjänsten där du bor och berätta om ditt problem så kan de ge dig tips och råd för hur du ska hantera ditt problem. Känns det jobbigt att ringa till socialtjänsten kan t.ex. skolkurator eller ungdomsmottagningen vara ett bra första steg, för att kunna få lite tips och stöd med ditt problem.

I första hand skulle jag råda dig att pratar med din mamma och är öppen med hur du känner och varför du inte trivs med att bo hos henne och på så sätt försöka komma överens om en bättre boendelösning för dig. Jag tycker även du ska berätta för din pappa hur du upplever boendet hos din mamma så kanske han kan ta diskussionen med din mamma. Om inte detta leder till någon förbättring tycker jag du ska ta kontakt med socialtjänsten och berätta om ditt problem. Du kan googla på Socialtjänsten kontakt för att hitta numret till socialtjänsten i din kommun.

Hoppas att detta var svar på din fråga och hoppas att det löser sig för dig.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare