Andelsberäkning och samboegendom

Ska separeta från min kille/sambo låt säga att huset är värt 600000kr,har ett huslån på 380000kr som står på mig.Hur mycket ska han ha om jag bor kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Vad som gäller för sambors gemensamma bostad regleras av sambolagen (SamboL). Det framgår inte av din fråga hur länge ni har bott tillsammans, jag utgår dock från att ni är sambor också enligt lagens mening, dvs. att ni stadigvarande har bott tillsammans i ett parförhållande samt har haft gemensamt hushåll (SamboL 1 §). Inte heller framgår det om han har betalat någon del i huset men jag utgår också från att det är du som äger huset till fullo.

Är huset samboegendom?

De bodelningsregler som gäller för sambor skiljer sig från bodelningsreglerna som gäller för makar. Bodelning mellan sambor ska t.ex. bara göras om en sambo begär det (SamboL 8 §) och den sambo som vill att bodelning ska komma till stånd måste kräva det inom 1 år (8 § 2 st. SamboL). Vad gäller sambors gemensamma boende krävs enligt 3 § SamboL att bostaden "förvärvats för gemensamt bruk" för att den ska anses vara samboegendom, alltså sådan egendom som ska ingå i en bodelning och som din sambo kan få vara med och dela på. Det framgår inte av din fråga om du köpte bostaden i syfte att ni skulle bo där tillsammans, men det kan alltså vara avgörande för om han kan begära att huset ska ingå i bodelningen.

Andelsberäkning

Låt säga att du köpte huset i syfte att det skulle utgöra er gemensamma bostad. Då ska en bodelning ske på sambons begäran och andelsberäkning göras enligt 12-15 §§ SamboL. I bodelningen kommer i sådana fall huset att räknas med för din del. Vid andelsberäkningen kommer du att få ta undan den skuld som du har på huset, dvs. 380 000 kr. Återstoden av värdet på huset, dvs. 600 000 - 380 000 = 220 000 kr, är det som ska sedan ska ingå i din del av samboegendomen vid andelsberäkningen. Om huset är det enda som utgör samboegendom delas alltså värdet i andelar på dig och honom, vilket innebär att ni kommer att få 110 000 kr var på era andelar. Om du under dessa förutsättningar ska bo kvar måste du alltså betala honom 110 000 kr för huset. Detta kan givetvis ändras om ni t.ex. har bohag enligt 3 § SamboL och/eller din sambo har förvärvat samboegendom, vilket ingår i andelsberäkningen för hans del och påverkar storleken på era andelar.

Hoppas att du fick svar på din fundering!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare