Anbud och acceptfrist

Om en person har lämnat ett anbud till mig via telegram om att jag får köpa hans bil för 80.000 kr. Han har sagt till mig att jag får tänka på saken ett tag och att det inte är så bråttom med besked. Efter några dagar har jag fått ett nytt telegram där han säger att han vill att jag ringer honom inom två timmar och lämnar besked. Han har blivit uppsagd från sitt jobb och behövde pengarna snabbt. Efter 3 timmar ringde jag tillbaka och sa att jag ville köpa bilen för 80.000 kr. Då säger han att det är för sent eftersom att han redan lovat bort den till en annan. Vad är det som gäller här? Hur är det med skälig betänketid? Förfrågan på att ge besked om jag vill anta anbudet eller ej? Fri äganderätt och kunna sälja till vem man vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om avtals ingående finns i avtalslagen (1915:218) (AvtL) se här. Om anbudet är bindande i avtalslagens mening så gäller detta under den så kallade acceptfristen. Om ett anbud är bindande eller inte avgörs utifrån tolkning av det meddelande där anbudet finns, och ett sådant kan vara mer eller mindre klart beroende på om det till exempel tydligt står att ett anbud inte ska vara bindande.

Om anbudet är bindande så gäller detta som nämnts under acceptfristen. Under denna tid kan inte den som givit anbudet återkalla detta. Anbudet är alltså bindande för anbudsgivaren under acceptfristen. Acceptfristens längd kan vara avtalad genom att den som lämnat anbudet har sagt hur länge detta ska gälla, och då måste den som fått anbudet svara inom denna tid, se AvtL 2 § här.

Om acceptfristens längd inte har avtalats så gäller den legala acceptfristen enligt AvtL 3 §, se här, under skälig tid. Den som mottar anbudet ska alltså få skälig tid på sig att fundera innan denne ger ett svar och till detta ska räknas den tid det tar att skicka anbudet och accepten. Vad som är skälig tid varierar, men är i allmänhet ganska kort eftersom kommunikation idag kan ske snabbt via till exempel e-post. Bedömningen av vad som är skälig tid är dock svår och hänsyn måste tas till många faktorer, som till exempel hur avtalet ser ut, hur mycket avtalsföremålet är värt eller om avtalsföremålet förändras i pris snabbt.

I ditt fall verkar inte anbudsgivaren (personen som vill sälja sin bil) ha preciserat exakt när han vill att du kommer med ett svar om du vill köpa bilen eller inte när han lämnade anbudet. I så fall gäller den legala acceptfristen. Då är det alltså skälig betänketid som måste fastställas för att det ska gå att avgöra om anbudet fortfarande var bindande eller inte när du gav ditt svar, vilket är en svår bedömning att göra i vissa fall och det är därför svårt att säga hur lång den exakt varit i ditt fall. Om acceptfristen hade gått ut när du kom med ditt svar så var inte anbudsgivaren bunden av sitt anbud vid denna tid.

Detta svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, och om du behöver vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare