Anbud och accept vid telefonförsäljning

Hej! Jag blev nyligen uppringd av ett företag som säljer tvätt medel bland annat, och jag har varit supernöjd kund innan, och nu under samtalet så frågar den här säljaren om jag inte vill prova deras rengöringsmedel för Tvättmaskin och Diskmaskin och då säger jag tydligt att det kan vara intressant att prova 1 av vardera, alltså 1 för diskmaskinen och 1 för tvättmaskinen.

Nu har jag istället fått 12 av vardera även fast jag endast sa ja till 1 av vardera, vad ska jag göra ? Har dessutom ringt och meddelat detta och dom menar då på att jag beställt 12 av vardera ? Vad ska jag göra ? Och självklart så kräver dom mig på 2700 kronor också för något som jag anser att jag var mycket tydlig med att påpeka att jag endast var intresserad av 1 av vardera.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheterna

För att inleda mitt svar kommer jag börja med att sammanfatta din fråga som jag förstått den. Du blev uppringd av ett företag där säljaren erbjöd dig att få prova deras rengöringsmedel utan kostnad, varpå du accepterar att utan kostnad prova en av vardera rengöringsmedel. Företaget levererar sedermera tolv av vardera tvättmedel, trots din begränsning om att du enbart ville prova en av vardera. Företaget kräver då dig på summan för 12 av vardera rengöringsmedel.

Tillämpningsområde

Jag kan initialt konstatera att ett köp inte har hänt, vilket gör att ditt problem är huvudsakligen avtalsrättsligt. Eftersom ett köp inte har kommit till stånd och inte heller ett avtalsslut, så har du ingen skyldighet att betala företaget trots att de skickat en faktura till dig. Du har alltså möjligheten att välja att inte betala fakturan.

Distansavtalslagen

Vidare är telefonförsäljare bundna av särskilda regler om hur de får ingå avtal till skillnad från de allmänna avtalsreglerna. Enligt distansavtalslagen 1 kap. 1 § gäller lagen för konsumentskydd vid distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Jag förutsätter alltså att du är en konsument i förhållande till situationen och att lagen därmed är tillämplig. Distansavtalslagen är enligt 1 kap. 4 § bindande till konsumentens fördel och avtalsvillkor kan alltså inte försämra rättsläget för dig som konsument.

Särskilda regler vid telefonförsäljning

De särskilda regler som gäller för telefonförsäljare beskrivs i 2 kap. 3a §. Särskilt relevant är tredje stycket som säger att avtal som ingås genom att konsumenten efter samtalet skriftligen accepterar näringsidkarens anbud och avtal som ingås på annat sätt är ogiltiga. Om jag förstått dig rätt så har du inte innan fakturan skrivit på någon form av anbud från företaget om rengöringsmedlen. Lagen tyder också tydligt på att avtalsbundenhet enbart uppstår i enlighet med anbud och accepts-modellen, vilket betyder att anbud och accept måste exakt överensstämma. Jag kan inte utläsa något från din beskrivning som skulle ge stöd för att du på det sättet accepterat deras anbud och därför är avtalet ogiltigt.

Rättsfallsgrund

Din situation påminner mig väldigt mycket om situationen i NJA 1968 s. 303 och därför finner jag detta rättsfall lämpligt att informera dig om, utifall det skulle uppstå en rättskonflikt. Nämnvärt för detta rättsfall och din situation är att närmsta tillämpbara lagrum för att ogiltigförklara företagets krav mot dig är genom 33 § avtalslagen. Detta lagrummet handlar om rättshandlingar som företas i strid mot tro och heder, vilket i svensk rätt har varit oerhört svårt att driva igenom. Rättsfallet och dess bedömning grundas på att den som handlat för företagets räkning varit i så kallad ond tro när de ingick avtal med konsumenten. Denna onda tro betyder att säljaren vilselett köparen genom att undanhålla mindre fördelaktiga avtalsvillkor. Detta är en betydligt mer komplicerad tillämpning än den som borde göras med stöd av avtalsprinciper och distansavtalslagen och blir förhoppningsvis inte relevant för dig.

Vad du kan göra

Jag rekommenderar då att du förklarar för företaget med stöd av de lagrum jag tidigare nämnt att ni inte har något avtal och att du inte tänker betala. Om du då väljer att inte betala så rekommenderar jag att även skicka tillbaka rengöringsmedlen.

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare