FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/08/2020

Amerikanskt körkort i Sverige?

Vår dotter har en brasiliansk pojkvän, som bott i Sverige i 2 år. Han har amerikanskt körkort.

Kan hon straffas om han kör deras bil?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder dig till Lawline med er fråga.

För korkort från länder utanför EES (dvs EU + några andra länder) ställs särskilda krav upp för att ett körkort ska vara giltigt. USA är inte med i EES varför dessa krav gäller. Kraven är följande:

(1) Körkortet ska vara giltigt i landet det utfärdades. I detta fall USA och jag förmodar att så är fallet.

(2) Det får inte ha bytts ut mot ett svenskt körkort. Pojkvännen verkar inte ha gjort detta.

(3) Körkortsinnehavaren får inte ha varit folkbokförd här i mer än ett år. Eftersom pojkvännen bott här i två år antar jag att han varit det. Därför är körkortet inte giltigt.

Att köra utan giltigt körkort utgör brottet "olovlig körning". Straffet är böter ifall det inte är grovt brott, då kan man få fängelse i sex månader. Det är dock föraren, pojkvännen i detta fall, som gör sig skyldig till brottet (TBL 3§ 1st). Dock utgör det även brott att tillåta någon att köra bil utan giltigt körkort, straffet begränsas dock till böter (TBL 3§ 3st)

Alltså kan er dotter straffas till böter. Jag hoppas det svarar på er fråga, ni får självklart ställa fler frågor till oss på Lawline. På länken nedan kan ni läsa mer om vad som gäller kring utländska körkort.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/

Adam WinqvistRådgivare