Alternativ för att lösa problemet att samägare inte kan enas om den gemensamma egendomens förvaltning

Samägande av fritidsfastighet

Enl samäganderättslagen måste alla vara överens, majoritetsbeslut gäller ej om man inte skrivit in det. Ett avtal har skrivits mellan samtliga delägare, där det står att avsikten är att ägare ska vara ättlingar till de avlidna som ägt fastigheten. En del har nu övergått till en ingift, borde ha skrivits över till barnen som är ättlingar. Någon fullmakt finns inte. Dessutom är den ingifte dement. Hur kan vi lösa den biten?

Om man endast är ägare till 1/8. Har den personen ändå full rösträtt?

Övriga delägare äger 1/4 var.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om det på något sätt går att förhindra att den delägaren som var ingift inte ska kunna förhindra att övriga delägare förfogar över godset.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Något undantag för enighetskravet förefaller inte vara aktuellt i ditt fall. Om ni inte kan lösa problemet genom att ni köper ut den nya delägaren finns därför två sätt att lösa problemet. Ni kan ansöka hos tingsrätten att den ska utse en god man att sköta förvaltningen av er fastighet, eller så kan ni begära att tingsrätten försäljer fastigheten på en offentlig auktion. På auktionen kan ni övriga delägare gå tillsammans för att köpa fastigheten.

Förvaltning av samägd fastighet

Som du helt riktigt har konstaterat krävs enighet för att delägarna ska kunna förfoga över fastigheten. Denna regel gör inget undantag för det fall att den som inte godtar en viss åtgärd bara äger en åttondel – det är fullt samtycke som krävs. Som du nog har märkt finns det ett undantag för brådskande åtgärder i 2 § lagen (1904:48 s. 1) om samäganderätt, men som jag förstår din fråga är det inte sådana situationer som är problematiska i ditt fall.

Ert avtal om vilka ni vill ha som samägare har ingen betydelse för svaret på frågan. Ett avtal vid sidan av samägandeförhållandet kan ha betydelse i olika fall, men det fall som skulle kunna vara relevant för dig är att avtalet utgör ett enkelt bolag (se 19 § andra stycket samäganderättslagen). Det skulle dock inte spela någon roll i ditt fall eftersom enighet krävs för beslut i enkla bolag, såvida inte man har avtalat om något annat (se 4 kap. 3 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag).

Lösningar på problemet med oeniga samägare

Det finns två sätt att hantera fallet att det inte går att uppnå enighet mellan delägarna, för det fall att den problematiska delägaren inte går med på att sälja sin andel.

Det första alternativet är att ansöka hos tingsrätten att fastigheten ska tas hand om av en god man, se 3 § samäganderättslagen. Det innebär att det blir en god man som vidtar alla åtgärder för fastigheten. Observera också att tingsrätten får utse en delägare att vara god man.

Det andra alternativet är att ansöka hos tingsrätten att fastigheten ska säljas på en offentlig auktion, se 6 § samäganderättslagen. Detta förutsätter att ni inte har avtalat bort möjligheten att påkalla auktion.

På auktionen kan ni övriga delägare gå samman och köpa hela fastigheten, för att få bort den problematiska delägaren. Observera dock att auktionen ändå är offentlig, varför det finns en risk att någon utomstående försöker att köpa upp fastigheten.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med oenighet i samäganderättsförhållanden är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare