FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/01/2018

Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods

Jag och min fru ska skiljas och jag har några frågor angående bodelning. Jag köpte en bostadsrätt innan vi träffades och la 10% i handpenning från en tidigare husförsäljning. Sedan träffade jag henne och hon flyttade in, men jag står kvar som ensam ägare på lägenheten samt på lånet. Nu till en av mina frågor; Som jag har förstått det kommer lägenheten trots detta att ingå i giftorättsgodset, men hur är det med min handpenning som jag la in i lägenheten, går den också förlorad?

För en tid sedan ärvde jag en lägenhet, som jag strax efter sålde. Pengarna jag fick från denna försäljning ingår de i giftorättsgodset eller räknas de som enskild egendom då de kommer från en ärvd lägenhet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Giftorättsgods och enskild egendom

I en bodelning ska allt giftorättsgods ingå, se 10 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). All den egendom som du och din fru äger är giftorättsgods, så länge egendomen inte är enskild egendom. Det intressanta är därför att ta reda på vad som är enskild egendom. Svaret hittar man i 7 kap 2 § ÄktB.

Din handpenning är endast en andel av lägenheten, och eftersom lägenheten verkar vara giftorättsgods är även andelen som avser handpenningen det. Om lägenheten inte är enskild egendom enligt 7 kap 2 § ÄktB, är alltså även den andelen som avser din handpenning giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Egendom som förvärvats genom arv kräver ett förbehåll från arvlåtaren för att vara enskild egendom

För att lägenheten som som du fick genom arv ska betraktas som enskild egendom, krävs det att arvlåtaren i sitt testamente skrivit att lägenheten som du ärvde ska vara din enskilda egendom, se 7 kap 2 § fjärde punkten ÄktB. Detta måste alltså uttryckligen framgå av testamentet. Om inte ett sådant förbehåll finns i testamentet är även den lägenheten, och pengarna som trätt i dess ställe, att betrakta som giftorättsgods och ska ingå i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att ställa fler frågor eller kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare