Allmänt eller enskilt åtal vid ärekränkningsbrott?

Faller brottet ärekränkning under allmänt åtal?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid ärekränkningsbrott (d.v.s. förtal och förolämpning) är att de inte faller under allmänt åtal utan istället under enskilt åtal vilket framgår av 5 kapitlet 5§ Brottsbalken (BrB). Enskilt åtal innebär att det är målsäganden själv som väcker åtalet; det är alltså ingen åklagare inblandad. Det finns dock vissa undantag då åklagaren får väcka åtal i ärekränkningsbrott. Det krävs då att det ska "anses påkallat från allmän synpunkt" och att åtalet avser något av följande tre punkter:

1. Förtal eller grovt förtal

2. Förolämpning mot någon i dennes myndighetsutövning eller på grund av denna.

3. Förolämpning med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning, eller könsöverskridande identitet eller uttryck.

För att åklagaren ska väcka åtal ska det alltså finnas någon form av allmänintresse för att åtal väcks och det ska hänföra sig till någon av ovan nämnda punkter. Om så inte är fallet är det enskilt åtal som gäller vilket som sagt innebär att målsäganden själv får väcka åtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare