Allmän visstidsanställning och intermittent anställning

Hej,i ett anställningsbevis står följande under "Anställningsform": "Allmän Visstidsanställning fr o m - t o m: 2013-12-01--2014-06-30" samt: "Övrigt fr o m - t o m: Intermittent anställning vid behov" Vad betyder egentligen detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De olika anställningsformerna behandlas i lag om anställningsskydd, LAS.

Allmän visstidsantällning finns i 5 § LAS och är en tidsbegränsad anställning som används till exempel när arbetsgivaren har tillfälligt behov av extra personal under en viss förutbestämd period. Varar anställningen i mer än två år under en femårsperiod övergår den till att bli en tillsvidareanställning.

Intermittent anställning är inte lagreglerad, men är en typ av timanställning som fungerar som en behovsanställning.             Den anställde har inte rätt till att jobba något visst antal timmar i veckan, men har alltid rätt att tacka nej.                                        Det finns alltså ingen uppsägningstid för vare sig arbetsgivare eller arbetstagare utan ett nytt anställningsförhållande uppkommer vid varje arbetstillfälle. Varje sådan anställning är att se som en allmän visstidsanställning, även om det bara rör sig om en dag. Regeln om att en allmän visstidsanställning övergår till att bli en tillsvidareanställning är därför tillämplig även på den intermittenta anställningen när man har jobbat sammanlagt två år, dock räknas bara de dagar man faktiskt jobbar, inte de lediga dagarna där emellan.

Sofia LinderRådgivare