FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/08/2013

Allemansrättens tvingande karaktär

Hej, jag har fått skriftligt från min granne som har en gård på 17 ha att jag inte får beträda hans mark och att inte allemansrätten gäller min familj. Kan man anmäla detta och i så fall till vem ?

Lawline svarar

Hej,

Allemansrätten är garanterad i grundlagen Regeringsformen 2 kap 15 § 4 stycket, som lyder

Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan.

Den kan alltså inte inskränkas genom disposition, och din grannes meddelande är därmed utan verkan. Däremot gäller inte allemansrätten för tomtmark, åkermarker och nyplanterad skog, att beträda dem kräver därför tillstånd från ägaren.

Din granne har inte begått något brott genom meddelandet, men meddelandet har det inte heller någon betydelse för era rättigheter enligt allemansrätten.

Thomas HefnerRådgivare