FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/05/2014

Allemansrätt – utnyttja brygga?

Vi har en brygga som inte ligger på tomten utan lite bort. En granne har i flera år varit med och betalat en viss summa till underhåll för att fritt kunna använda. Bryggor är dyra. Nu säger grannen att den inte längre vill vara med och betala eftersom enligt allemanrätten kan de fritt använda vår brygga hur mycket de vill utan att vara med och betala. Har de rätt till det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din granne har rätt i att allemansrätten tillåter viss användning av annans brygga i de fall bryggan är placerad utanför tomtgränsen och inte synlig för ägaren (från bostaden). Det är dock inte tal om att fritt kunna använda bryggan hur mycket man vill. Istället får man tillfälligt utnyttja bryggan. I detta ingår bl.a. att lägga till med båt och bada. Så fort ägaren kommer är man dock skyldig att lämna bryggan; ägaren har rätt att utnyttja bryggan ifred utan hinder från annan.

Det sagda gäller som sagt i de fall bryggan ligger utanför tomtgränsen och utom synhåll från bostaden. Ligger bryggan i direkt anslutning till tomten (sjötomt) gäller inte allemansrätten. I sådana fall blir bryggan istället så kallad tomtbyggnation som är privat och inte får utnyttjas av andra.

Vänliga hälsningar,

Harry Westerman WoodRådgivare