FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/08/2013

Ålder/kön i platsannons?

Hej! Är det olagligt av oss att i ett ansökningsformulär som är kopplat till platsannonserna på vår hemsida fråga de ansökande om kön och ålder? Vänliga Hälsningar Sofie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är i sig inte olagligt för en arbetskraftssökande arbetsgivare att ställa en arbetssökande om dennes kön och/eller ålder. Vad som däremot kan bli problematiskt är om ert urval på något sätt är baserat efter de svar som ni får från dem som söker tjänsten. Urval som baseras på kriterierna kan dock även vara rättfärdigade.

Urval på grund av kön kan godtas om urvalet görs för att främja jämställdhet på en arbetsplats. Urval baserat på ålder kan rättfärdigas om beslutet kan rättfärdigas om beslutet är att bedöma som lämpligt.

För mer vägledning skulle jag vilja hänvisa till diskrimineringslagen där man kan läsa om just detta. Se https://lagen.nu/2008:567#K2P1S1

Robin HenningsonRådgivare