FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/05/2017

Aktier vid bodelning

Jag och min fru ska skiljas. Vi har varit gifta i 10år. Vi har delad ekonomi, men jag har sedan innan vi träffades haft en betydande mängd aktier i en annan svensk bank.

Vi har inte skrivit på några äktenskapsförord, så min fråga blir: Ingår mina aktier och aktiekapital i bouppdelningen även om hon inte varit delaktig i min hantering av dessa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

All giftorättsgods, det vill säga all den egendom som inte är enskild egendom, ska ingå i bodelningen, enligt 10 kap 1 § äktenskapsbalken (framöver kallad ÄktB).

Efter avräkning av eventuella skulder ska makarnas giftorättsgods delas lika.(11 kap 3 § ÄktB) Vad du kan göra är att du kan önska att dina aktier hamnar på din lott (11 kap 7 § ÄktB) och sedan ersätta din fru med motsvarande belopp i pengar (11 kap 9 § ÄktB).

Vänliga hälsningar,

Malin NilssonRådgivare