Äktenskapsskillnad för svensk medborgare gift med kenyansk medborgare

Hej, Jag är borgerligt gift med en Kenyansk medborgare sedan 2004. Själv är jag svensk medborgare. Sedan maj 2014 är jag bosatt i Sverige med våra två barn på grund av min mans otrohet. Kan jag skilja mig från min man här i Sverige? Han är fortfarande bosatt i Kenya tillsammans med en annan kvinna. Jag är registrerad som gift i Sverige naturligtvis.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du är svensk medborgare och bosatt här, har du rätt att ansöka om äktenskapsskillnad här (se 3 kap. 2 § Internationella äktenskapslagen (https://lagen.nu/1904:26_s.1).

Äktenskapsskillnad och annat som hör till äktenskapet regleras främst i Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230. I dess 5 kap. 2 § framgår att en make har rätt att ansöka om äktenskapsskillnad utan den andres samtycke. Nackdelen med detta är att en betänketid på 6 månader som huvudregel tillämpas så länge man inte bott åtskilda sedan två år, men efter att  betänketiden är ute kan man yrka på äktenskapsskillnad, och då upplöses äktenskapet.  Kort sagt har du rätt till äktenskapsskillnad direkt om ni flyttade isär för mer än två år sedan. Om det var mindre än två år sedan ni flyttade isär, måste du ansöka om äktenskapsskillnad och sedan vänta sex månader.

Om du och din man gemensamt ansökte om äktenskapsskillnad, skulle det ändå bli aktuellt med betänketid om era barn är under 16 år. Om barnen är äldre än så skulle ni kunna söka tillsammans och genast få skiljas, men eftersom han bor i Kenya kanske det är svårt att ordna rent praktiskt.

Till detta kommer ett par begränsningar. 3 kap. 4 § Internationella äktenskapslagen. Detta behöver du bara bry dig om om du även är utländsk medborgare; annars spelar det ingen roll.  Om det föreligger särskilda intressen för den andre maken eller gemensamma barn kan man då nämligen inte döma till äktenskapsskillnad om detta inte är möjligt enligt den relevanta utländska lagen (här väl främst kenyansk lag). Dels är det väl dock möjligt att kenyansk lag faktiskt tillåter äktenskapsskillnad (din man har ju varit otrogen och ni har bott isär ett bra tag), och dels kan man knappast säga att det finns särskilda skäl emot att döma till äktenskapsskillnad. Ni bor ju i varsitt land, och han lever med en annan kvinna.

Sammanfattningsvis har du följande alternativ:
1. Ansök om äktenskapsskillnad nu, och vänta tills betänketiden på 6 månader har löpt ut. Efter det ansöker du hos domstolen igen, och så blir ni skilda.
2. Vänta tills det har gått två år sedan ni flyttade isär. Då kan äktenskapsskillnad beviljas genast.

Lycka till! Är det något mer du undrar är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare