Äktenskapsskillnad/ bodelning/ eget bolag

Hejsan, jag skulle behöva få svar på en fråga som har med äktenskap att göra ur en ekonomisk perspektiv. Det är så att jag är ihop med en tjej och vi bor tillsammans, men tänker gifta oss. Så frågan är ifall jag börjar jobba kan det då påverka oss rent ekonomiskt. Det är så att jag tänker jobba med en kompis och vi tänker dela på allt, dvs att jag blir delägare på en bilfirma. spelar det nån roll ifall vi är gifta eller inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Äganderätten förändras inte i och med att ni ingår äktenskap, din fru kommer således inte att äga någon del i bolaget. På så vis är svaret nej, i nuläget spelar det ingen roll, du och din kompis kommer äga och sköta om bolaget på samma sätt, oavsett om du är gift eller inte. Det som däremot bör nämnas i sammanhanget är vad som händer vid en eventuell skilsmässa. Det som inte utgör enskild egendom utgör istället giftorättsgods, detta följer av 7:1 Äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB), läs gärna paragrafen i sin helhet https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. Vid en eventuell äktenskapsskillnad så ska egendomen fördelas genom bodelning, detta enligt 9:1 ÄktB, läs https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1. Är makarna ense om hur egendomen ska fördelas så kan en bodelningen göras på så vis. Jag ska dock nedan kort redogöra för vad som lagenligt gäller för bodelning, i det fall makarna ej är ense om hur tillgångarna ska fördelas. Det som utgör giftorättsgods kommer att ingå i bodelningen, enligt 10:1 ÄktB, läs https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1. Var och en av makarna kommer att få göra avdrag från sitt giftorättsgods för eventuella skulder, vad som sedan återstår ska läggas samman och delas lika mellan makarna, detta enligt 11:3 ÄktB, läs https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1. Ni kommer alltså att dela lika på det som utgör giftorättsgods. Som du förstår kan detta bli problematiskt även gällande bolaget. Graden av denna problematik beror på såväl dina andelars värde i förhållande till dina totala tillgångar som dina tillgångar i förhållande till dina och din framtida frus gemensamma tillgångar. Vill ni utesluta risken för denna typ av problematik bör ni skriva ett äktenskapsförord i vilket ni låter egendom vara enskild egendom, denna egendom kommer på så vis inte utgöra giftorättsgods vid en eventuell äktenskapsskillnad. Jag hoppas att svaret var till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Måns GottfriesRådgivare